Fabriksgulvs-matematik på Vestas

Der er matematik i alt – også på arbejdspladsen og fabriksgulvet.

- Mange af medarbejderne hos Vestas Towers har ikke brugt matematiske beregninger siden de gik i High School, hvilket for de fleste er mere end 10 år siden, fortæller Francisco Garcia som er Technical Training Coordinator hos Vestas Towers i Pueblo (Colorado, USA).

- Derfor er det er nødvendigt at undervise i matematik.

Højere kvalitet og mindre spil

Head of Manufacturing Global Training Jens Laursen-Schmidt fortæller, at undervisningen i fabriksgulvs-matematik er en fordel for alle parter.

- Fabriksgulvs-matematik giver en helt konkret anvendelse af færdighederne. For os som virksomhed, får vi en højere kvalitet i vores slutprodukter. Vi får mindre spild i form af metal der skal kasseres på grund af fejlopmålinger, fortæller Jens Laursen-Schmidt.

- Vores ansatte får frisket deres kundskaber op – skolens matematikundervisning ligger måske mange år tilbage.

Matematik i arbejdstiden
Undervisningen foregår i arbejdstiden, og indbefatter arbejde både med papir, blyant og lommeregner.

Stærkt partnerskab

Undervisningen leveres af den lokale uddannelsesinstitution Pueblo Community College (PCC).

- Feedback fra kurserne er meget positive og underviserne fra PPC har lavet nogle gode undervisningsplaner med ting fra hverdagen, fortæller Francisco Garcia.

Vestas og PCC har siden fabrikken blev bygget i 2009 haft et samarbejde om uddannelse
og løft af medarbejdernes kompetencer blandt andet indenfor matematik og hverdags-regning. Partnerskabet giver en god kontakt ud i lokalsamfundet og til den lokale arbejdsstyrke, hvilket er til stor gavn for alle.

Kom godt i gang

Når virksomheden skal opkvalificere medarbejdernes matematiske færdigheder er rådet fra Francisco Garcia: "Kig rundt på arbejdspladsen og identificer hvor der bruges beregninger eller hvor der er brug for talforståelse, for eksempel nøgletal, overfladeberegninger, volumen, procenter, geometriske beregninger med mere, og brug dette som udgangspunkt i undervisningen.”

- Det er vigtigt, at undervisningsmaterialer er relevante for medarbejderne – både hjemme og på arbejdspladsen. Brug også ikke-fortrolige eller forældede oplysninger fra arbejdspladsen som undervisningsmateriale. Det gør det hele mere konkret og meningsfyldt.

  • Fakta om Vestas

    Vestas har egne produktionsfaciliteter i Danmark, Tyskland, Spanien, Italien, Brasilien, USA, Kina og Indien i alt 20 fabrikker, hvor der produceres tårne, vinger, naceller, generatorer og styringstavler.

    I samarbejde med Mitsubishi drives yderligere tre fabrikker i Danmark og England.