Opkvalificerer ufaglærte medarbejdere – og ser dem blomstre

De ufaglærte rengøringsassistenter i Silkeborg Kommune får løftet kompetenceniveauet og bliver uddannet til rengøringsteknikere. – Det gør en kæmpeforskel både socialt og mentalt, siger administrativ leder Rikke Boldsen.

Hvis man ikke har siddet på skolebænken i mange år – og måske ikke var særlig glad for det, da man sad der – kan det være temmelig grænseoverskridende at blive bedt om at tage en uddannelse. Ikke desto mindre var det netop det, Silkeborg Kommune pålagde sektionen Rengøring, under ejendomsafdelingen, der blandt andet står for rengøring af kommunens skoler, børnehaver, plejecentre og øvrige kommunale ejendomme.

Her bliver de ufaglærte rengøringsassistenter opkvalificeret til faglærte rengøringsteknikere. Processen blev påbegyndt i 2014, og
målet er, at alle ansatte i afdelingen skal være faglærte i 2020.

- Rengøring er per tradition ikke et job med høj faglig stolthed. Ikke desto mindre er det et job, som er uhyre vigtigt. Det var en af grundene til, at vi gerne ville have noget mere faglig stolthed ind i vores medarbejdere. De må gerne være stolte af det, de laver. Desuden er der i dag utroligt mange ting, eksempelvis vejledninger og dokumentation, der kræver, at man kan begå sig på et rimeligt dansk, fortæller administrativ leder Rikke Boldsen, der har været idémand og igangsætter af projektet.

Rikke Boldsen, Silkeborg Kommune
Administrativ leder Rikke Boldsen er idémand og igangsætter af projektet, der skal opkvalificere ufaglærte rengøringsassistenter til faglærte rengøringsteknikere.

Første uddannelse i deres liv

Da projektet blev iværksat i 2014 opdagede Rikke Boldsen snart, at ikke alle modtog nyheden med glæde.

- For rigtig mange af de ansatte er dette den første uddannelse, de tager i deres liv. Mange har ikke siddet på skolebænken siden grundskolen eller er indvandrere med begrænset skolegang bag sig. Det var lidt af en udfordring, for en del af dem havde faktisk rigtig svært ved det. Vi fandt snart ud af, at vi i mange tilfælde ville være nødt til at gå et skridt længere og samle op på blandt andet deres dansk- og matematikfærdigheder, forklarer Rikke Boldsen.

Bump på vejen

Ved et tilfælde stødte Rikke Boldsen på Netværkslokomotivet, som havde netop de værktøjer, som Silkeborg Kommune havde behov for.

Samtidig blev Silkeborg Kommune en del af et pilotprojekt hos KL, som netop gik på at opkvalificere de kommunale medarbejdere. Det betød, at der både var økonomi til projektet og til at bruge vikarer til at afløse dem, der sad på skolebænken. Med hjælp fra Netværkslokomotivet blev medarbejderne afklaret i forhold til deres færdigheder i dansk og matematik af TH. Langs HF & VUC samt Sprogcenter Midt.

Opkvalificering vendt til noget positivt

Medarbejderne blev efterfølgende tilbudt kurser tilpasset deres danskfærdigheder og fik en tidsplan for, hvornår de skal i gang med den faglige uddannelse, der også omfatter fag som it og psykologi.

- Det er klart, at der har været nogle udfordringer undervejs. Blandt andet med at få faste vikarer, for selvom vi kun kørte det første hold igennem med jobrotation, mens de øvrige hold blev kørt med vikarer ansat på ordinære vilkår, kræver det en del koordinering at få det til at hænge sammen. Der har TH. Langs HF & VUC været en utrolig god samarbejdspartner. De gjorde alt, hvad de kunne for at få det hele til at passe ind i vores system og har tilrettelagt det, som vi gerne vil have det. Og Netværkslokomotivet stillede op med pølsevogn og en ”engel” (uddannelsespilot /red.), som var med til at få vendt opkvalificeringen til noget positivt, siger Rikke Boldsen.

Medarbejdere afklares
Medarbejderne i Silkeborg Kommune sektion Rengøring tager en FVU-test, som bruges til at finde ud af om medarbejderne er i målgruppen for FVU og ordblindeundervisning.

Ville gøre det igen

Selvom der har været bump på vejen, fortryder den administrative leder på ingen måde, men ville tværtimod til enhver tid gøre det
igen.

- Det er ikke alle, der har haft ja-hatten på undervejs, formentlig i mange tilfælde fordi de var nervøse for, om de nu kunne klare det. Men når man ser på dem nu… Det er fantastisk. De, som før gik langs panelerne, stråler nu. De er løftet både mentalt, kompetencemæssigtog socialt. Vi har fået skabt den faglige stolthed: At det job de har, ikke er noget, som alle kan klare. Det har på alle måder været umagen værd. Og heldigvis lærer man jo af de knubs, man får på vejen, så vi nu er endnu bedre rustede, siger Rikke Boldsen og erkender, at det ikke er hende, der har stået som serviceleder og manglet hænder undervejs.

- Men de, der oplevede ulemperne, ser også fordelene nu.

Så Rikke Boldsen er ikke et øjeblik i tvivl om, hvad hun vil råde andre virksomheder eller kommuner til, som går med tanker om at opkvalificere medarbejderne:

- I skal ikke lade det være et valg for medarbejderne. For når det er valgfrit, er der altid nogen, der ikke vil. Vær modige nok til at sige: Det her vil vi! Og gå efter det. Når jeg ser ud over vores medarbejdere, kan jeg se, hvem der har gennemført uddannelsen. De vokser! De får mere selvsikkerhed, og de får et nyt fællesskab med kollegerne og kommer gerne til sociale arrangementer - også selvom det ikke er arbejdsrelateret og obligatorisk. De får et netværk, som de slet ikke vidste, de havde adgang til.