Drift og Service i Herning hædret med Årspris 2020

Herning Kommunes afdeling for vej- og parkområdet, rengøring og kantinedrift er modtagere af Netværkslokomotivets Årspris 2020 for en 10 år lang uddannelsesindsats blandt medarbejderne.

Fra venstre: Projektmedarbejder Lone Iversen, anlægsgartner Nina Hagelskjær og driftschef Peter Dalsgaard fra Drift & Service i Herning Kommune
Modtagere af Netværkslokomotivets Årspris 2020 er Drift & Service i Herning Kommune. Her er Peter Dalsgaard driftschef, mens Lone Iversen (tv) er projektmedarbejder og Nina Hagelskjær anlægsgartner. Foto: Jeanette Suell

- Vi er meget beærede over, at det er blevet bemærket, at vi har gjort det store arbejde. Hvis vi også kan være til inspiration for andre offentlige og private virksomheder og vise, at det er rigtig godt at investere i sine medarbejdere, så er vi rigtig tilfredse.

Sådan siger chef for Drift og Service, Peter Dalsgaard, der tirsdag den 15. september 2020 modtager Netværkslokomotivets Årspris 2020 for en ihærdig uddannelsesindsats, der begyndte tilbage i 2009 og som stadig kører.

Alle skal have en uddannelse

Uddannelsesindsatsen betyder blandt andet, at 200 medarbejdere har fået opkvalificeret deres færdigheder inden for læsning, skrivning, regning og it. Derudover er 48 af afdelingens 160 rengøringsmedarbejdere blevet uddannet rengøringsteknikere. Og chefen for det hele, Peter Dalsgaard, er slet ikke færdig endnu.

- De 48 uddannede rengøringsteknikere er, hvad vi har nået indtil nu. Men vi har besluttet, at alle skal have en uddannelse, så inden længe starter vi et fem ugers kursus til dem, der af den ene eller anden grund ikke kan blive rengøringsteknikere. Derudover er det også blevet fast procedure, at vi afklarer færdighederne hos alle nye ansatte i afdelingen, fortæller Peter Dalsgaard.

Årspris 2020 til Drift & Service Herning Kommune

  • Fakta om Drift & Service

    Drift & Service i Herning Kommune beskæftiger 300 medarbejdere.

    Siden 2009 har 200 medarbejdere fået opkvalificeret deres dansk-, matematik- og it-færdigheder og 48 medarbejdere er blevet uddannet rengøringsteknikere.

    Drift & Service får Netværkslokomotivets Årspris 2020 for deres strategiske uddannelsesfokus. Det er Herning HF & VUC, der har indstillet Drift & Service.

    Med prisen følger en specialdesignet skulptur af kunsteren Annita Due.

  • Baggrund for indstilling af Drift & Service

    Herning HF & VUC har indstillet Drift & Service i Herning til Årspris 2020. De skriver blandt andet:

    "Drift og Service har gennem sit arbejde desuden været et eksempel på hvordan man med en uddannelsesmæssig indsats kan opkvalificere sine medarbejdere og på den måde være med til at sikre kvalificerede medarbejdere i en tid med manglende kvalificeret arbejdskraft."

    "Resultatet viser, at man kan opnå store resultater, når Netværkslokomotivet gøder jorden, en uddannelsesinstitution som Herning HF & VUC afklarer uddannelsesbehov og undervisning, og ledelsen for virksomheden som Drift og Service sætter rammer og motiverer til uddannelse for medarbejderne.”

  • Sådan kan man få Årsprisen

    Årsprisen tildeles en af Netværkslokomotivets medlemsvirksomheder, en gruppe eller en enkeltperson, som opfylder et eller flere af nedenstående kriterier:

    • har gjort en særlig indsats for at udvikle dansk-, sprog-, IT- og/eller regnekundskaberne hos medarbejdere med dansk og/eller anden etnisk baggrund end dansk.
    • har været med til at videreformidle virksomhedens erfaringer til andre virksomheder via informationsmøder, andre netværk, organisationer med flere.
    • deltager aktivt i arbejdet med at formidle Netværkslokomotivets ideer og erfaringer videre til andre virksomheder, organisationer med flere.

    Tidligere modtagere af Årsprisen tæller blandt andet arbejdspladser som Ammeraal Beltech, Silkeborg Kommune Rengøring, Entreprenør-Netværket, VOLA A/S, Niebuhr Gears, Meldgaard Miljø og Plejen i Fredericia Kommune. Med prisen følger et kunstværk.

    Det er Netværkslokomotivets øverste myndighed, styregruppen, der beslutter, hvem der skal have Årsprisen.

Jeg rankede ryggen

To af de medarbejdere, der har været af sted på kursus, er tillidsrepræsentanterne Nina Hagelskjær og Lone Iversen. Nina Hagelskjær arbejder som anlægsgartner og Lone Iversen er projektleder og tidligere rengøringsassistent. Begge har været ansat i Herning Kommune i mere end 20 år og har derfor været med fra begyndelsen af uddannelsesindsatsen. En indsats, de begge har fået meget ud af.

- Jeg blev helt ung igen, da vi skulle på kursus. Jeg var ude og købe alt, hvad man skulle bruge: net og blyanter, og jeg skal give dig. Det gjorde bare et eller andet ved mig. Jeg rankede ryggen faktisk, og det har givet mig en tro på, at jeg godt kan, fortæller Lone Iversen, der både var på kursus i dansk og matematik.

Det rager ikke chefen

Nina Hagelskjær fik opgraderet sine matematik-færdigheder, og hun blev så begejstret for muligheden for opkvalificering, at hun i dag hjælper Netværkslokomotivet med at motivere andre medarbejdere, når hun er med ude som uddannelsespilot. Hun husker, hvordan der i begyndelsen var ret stor modstand mod opkvalificeringen hos hendes kolleger. Men det blev lige så stille vendt rundt.
- Nogle blev rigtig sure dengang. De ville i hvert fald ikke afklares. Det ragede ikke deres chef, om de kunne læse, skrive eller regne. Men hen ad vejen, når de hørte, at det ikke var så farligt og at vi hyggede os, når vi var af sted på matematik-kursus, så kom de alligevel med på det næste hold, der kørte, fortæller hun.

Sjovere at være leder

For driftschef Peter Dalsgaard er det helt essentielt at have fokus på uddannelse af medarbejderne, fordi det både gavner dem, ham og arbejdspladsen som helhed.

- Jeg kan se det giver mening, at det er noget, vi vedvarende holder fast i. Jeg mener, vi har en pligt til at videreuddanne det personale, vi har. Det er mere ansvarligt at udvikle og uddanne, og så er det også sjovere for mig som leder at have medarbejdere, som er dygtige og udfordrer mig, siger han.

Nu kan han og Drift & Serviceafdelingens 300 medarbejdere også glæde sig over at være modtagere af Årspris 2020. En anerkendelse, der ifølge Peter Dalsgaard i høj grad tilfalder hans medarbejderne.

- Det er vores medarbejdere, der er gået positivt ind i det her. At vi andre så har været lidt vedholdende, det er den rammesættende del, siger han og håber, det på et tidspunkt bliver muligt at fejre årsprisen.

- Havde der ikke været covid-19, så havde vi samlet alle medarbejdere. Her i Drift & Service fejrer vi ting ved at tage en stor grill frem, få et par pølser og en sodavand, og så vil jeg sige tak for alt det, medarbejderne bidrager med, og at det er deres pris. Det kan vi ikke som situationen er lige nu, men når vi må samles og fejre det, så skal vi selvfølgelig det.