Sådan bliver medarbejdere afklaret til FVU-digital

To udbydere af det virksomhedsrettede uddannelsestilbud, FVU-digital, fortæller hvordan de afklarer deltagere til kurset.

Hvordan bliver mine medarbejdere egentlig afklaret til FVU-digital?

Det har du måske (måske ikke) spurgt dig selv om i løbet af det seneste år. Siden 1. januar 2019 har det nemlig været muligt at sende de medarbejdere, der har brug for at blive bedre til at bruge it og digitale værktøjer på jobbet, af sted på det virksomhedsrettede uddannelsestilbud, FVU-digital.

Modsat de andre tilbud inden for Forberedende Voksenundervisning (FVU), som for eksempel FVU-dansk og FVU-matematik, har FVU-digital ingen standardtest til at afgøre, om en deltager vil have glæde af kurset eller ej. Derfor har vi spurgt to udbydere, hvordan de afklarer deltagere til FVU-digital.

Fakta

  • FVU-digital

    FVU-digital er et virksomhedsrettet tilbud til medarbejdere, der har brug for at blive bedre til at bruge it og digitale værktøjer på jobbet.

    Undervisningen tager afsæt i virksomhedens behov, og materialer fra virksomheden indgår som en del af undervisningen.

Bedst med dialog

Hos VUC Erhverv - Aarhus HF & VUC har de siden kursets opstart afklaret omkring 160 deltagere, hvoraf ca. 70 procent har været i målgruppen for FVU-digital. Alle har været igennem en samtale med en underviser, som ud fra en dialogguide har vurderet behovet for undervisning.

– Vi har både prøvet at anvende et spørgeskema og som nu en dialogguide. Vi har fundet ud af, at det bedste er at have en dialog på omkring 10 minutter, hvor man snakker ud fra nogle veldefinerede spørgsmål. Der opstår tit noget ekstra under samtalen, som vi kan bruge i vores endelige vurdering, forklarer uddannelseskonsulent Inger Goul Andersen fra VUC Erhverv.

Hos FOF Aarhus har de haft 104 medarbejdere igennem en afklaring. Også her bruger de et spørgeskema med helt konkrete spørgsmål.

– Det kan være spørgsmål som ”kan du åbne X-program? Kan du finde referater fra MED? Kan du logge på, hvis du falder ud af systemet? Kan du sende en mail?” og så videre, fortæller afdelingsleder og souschef ved FOF Aarhus Lone Husted Kristensen.

Stor force i FVU-digital

Begge udbydere er glade for, at der ikke er en standardiseret test. Sådan en ville gøre det svært at målrette undervisningen mod den enkelte virksomhed, som det er formålet med FVU-digital.

– Jeg synes, det er en kæmpe force, at vi kan lave spørgsmål, der er så konkrete. I vores snak med virksomheden inden afklaringen spørger vi, hvad det er, medarbejderne skal kunne. På den måde kan vi blive meget konkrete. Og jo bedre en afklaring vi laver, jo bedre kan vi ramme skiven i forhold til undervisningen efterfølgende, siger Lone Husted Kristensen.

Opfordring: Vær indstillet på dialog

Inger Goul Andersen fra VUC Erhverv - Aarhus HF & VUC lægger også meget vægt på virksomhedsdelen. Derfor er hun glad for, der ikke er en standardtest.

- Lige præcis til FVU-digital synes jeg, det fungerer godt. At lave en standardtest ville være vanskeligt, for man ville ikke få de brancherettede behov sat i spil.

Begge udbydere slår fast, at der for medarbejdere, der skal afklares, ikke er det store behov for at forberede sig.

- De skal såmænd bare været indstillet på at indgå i den dialog, vi tilbyder dem, lyder det fra Inger Goul Andersen.