Hvorfor dine medarbejdere ikke vil på kursus

- og hvad du kan gøre det ved det

Chefen: "Chris, hvordan er det nu med dig; du har ikke været med de andre på skrivekursus, vel?"

Chris: "Narj, det passede ikke lige ind i kalenderen, og jeg synes, det går ud over den daglige rutine, når jeg skal være væk."

Chefen: "Okay. Jeg hørte bare fra natholdet, at de havde lidt svært ved at læse de beskeder, du nogle gange lægger til dem."

Chris: "Nåe...jamen, så skal jeg prøve at undgå mine kragetæer."

Chefen: "Det er ikke så meget det, Chris. Det er mere stavningen, den er gal med. Jeg tror, det ville være godt for dig at komme på et skrivekursus. De andre, der har været af sted, har været rigtig glade for det. Skal vi ikke kigge på det?"

Chris: "Ej, det synes jeg ikke, jeg har brug for. Der er også for langt at køre, og jeg får ondt i ryggen, hvis jeg skal sidde ned så lang tid."

Har du (også) haft den samtale?

Du er ikke den første.

Bestemt heller ikke den sidste.

For nogle medarbejdere er tanken om et kursus, hvor man skal lære at læse/skrive/regne helt uoverskuelig.

Sådan er det tydeligvis for Chris.

Det kan der være flere grunde til:

  • Måske gik Chris ud af skolen med en skoletaske fyldt med dårlige oplevelser.
  • Måske har han aldrig fortalt nogen, at han har svært ved at læse/skrive/regne. Det kan være svært at indrømme som voksen.
  • Måske synes Chris reelt ikke, han har behov for det. Han har klaret sig fint indtil nu, og hvad skulle et kursus i at læse/skrive/regne kunne gøre for ham?
  • Måske er han dybest set nervøs. Bange for at tabe ansigt overfor kollegerne - og dig. Og for stolt til at indrømme, at han har svært ved det med bogstaverne.

Der findes en løsning

Du kan hjælpe Chris.

For ligesom du skal prioritere planlægningen af efteruddannelse (som jeg skrev om her), så skal Chris motiveres til at synes, at et kursus i dansk og/eller matematik er en rimelig fed idé.

Det kan du gøre på flere måder:

  • Start med at italesætte behovet for efteruddannelse. Gør det klart, at det er noget, I prioriterer på jeres arbejdsplads.
  • Find nogle kolleger, der allerede er "med på vognen." Få dem til at prikke til Chris og fortælle ham om deres positive oplevelser.
  • Gør det klart, at efteruddannelse er en fordel for både arbejdspladsen og Chris. Fortæl om sidegevinsterne ved at blive bedre til at læse/skrive/regne: Mulighed for at hjælpe børn/børnebørn med lektierne, mulighed for selv at tjekke eboks og regne ud, hvilke tilbud, der er værd at gå efter i den lokale Føtex.

Få flere mesterreplikker

Mangler du stadig de helt rigtige mesterreplikker?

Fortvivl ikke. Vi har fået ekspert i kommunikation og læring, Svend Erik Schmidt, til at afsløre, hvilke mesterreplikker, du skal bruge, for at få medarbejderne til at råbe hurra til efteruddannelse.

Er du klar til at give det et skud?

Helt ærligt, hvad er det værste, der kan ske? At dine medarbejdere (stadig) siger nej tak til efteruddannelse?

Ro på. Du får chancen igen. Og igen. Og igen. Og igen.